Visie  

Mijn visie is dat ieder kind kan leren wanneer het gebruik maakt van zijn vaardigheden, interesses en mogelijkheden.

Het is daarbij van belang te kijken naar de volgende factoren:

– welke factoren belemmeren het leren?

– wat zijn de sterke vaardigheden?

– waar liggen de interesses?

– wat is de leerstijl* van het kind?

Kinderen zijn heel goed in staat hun eigen leerdoelen te stellen. Door goed te luisteren naar wat het doel van het kind is kan vervolgens samen gezocht worden naar handvaten om deze doelen te bereiken. Het kind doet succeservaringen op in het leren en krijgt weer vertrouwen in zichzelf. Daardoor gaat het leren gemakkelijker en kan leren (weer) leuk worden! 

leerstijl: Een kind kan visueel ingesteld zijn; het heeft baat bij materiaal en afbeeldingen bij het leren. Of het kind is juist auditief ingesteld en leert gemakkelijker door ezelsbruggetjes en regels bij het leren. Het kind kan ook een ‘doener’ zijn; deze kinderen leren d.m.v. bewegend leren. Kent een kind zijn leerstijl dan kan het deze inzetten bij het leren.